نتیجه رفراندوم کردستان عراق چیست؟

اندیشکده روابط بین الملل: یکی از موضوعاتی که کشورهای منطقه در هفته‌های جاری به آن توجه کرده‌اند، همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال است؛ رویدادی که اعلام شده در سوم مهر ماه به وقوع می‌پیوندد.
۱- یکی از نمونه‌هایی که شباهت زیادی به اعلام استقلال کردستان دارد، الگوی سودان جنوبی است. استقلال سودان جنوبی با همه‌پرسی در سال ۱۳۹۰ به سرانجام رسید؛ اما تلاش برای همین استقلال که به معنای تجزیه دهمین کشور وسیع جهان بود، بیش از دو میلیون کشته و زخمی و خیل عظیمی از آوارگان و گرسنگان را بر جای گذاشت و هنوز این موضوع ادامه دارد. در سودان جنوبی نیز مانند کردستان عراق حامی اصلی تجزیه رژیم صهیونیستی بود و اکنون مردمان کشور سودان جنوبی به دلیل نسل‌کشی‌هایی که عوامل صهیونیستی از مسلمانان به عمل می‌آورند، روزهای بسیار سختی را می‌گذرانند.
۲- رژیم صهیونیستی از اولین دولت‌هایی است که یک روز پس از اعلام استقلال سودان جنوبی، آن را به رسمیت شناخت و «جوبا»، پایتخت سودان جنوبی نیز از نیت خود برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی خبر داد.
استقلال سودان جنوبی هر چند مبتنی بر رأی مثبت بیش از ۹۹ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی بود؛ اما قوام یافتن حضور صهیونیست‌ها در این کشور تازه‌تأسیس، روابط استعماری پیش از جنگ جهانی دوم را زنده کرد و سودان جنوبی را در مقابل جهان عرب و اسلام قرار داد. امروز نیز صهیونیست‌ها به سرعت در حال استقرار در همه بخش‌های دولتی و خصوصی سودان جنوبی هستند و به صراحت اعلام می‌کنند سرمایه‌گذاری امروزی آنها حاصل دهه‌ها کمک نظامی تل‌آویو به شورشیان جنوب بوده است.
۳ – نتیجه: اکنون در اقلیم کردستان عراق رقص با پرچم رژیم صهیونیستی دیده می‌شود و راه‌پیمایی‌ها هم با پرچم این رژیم اشغالگر است؛ مانند جشن شش سال پیش در روز استقلال سودان جنوبی که پرچم رژیم صهیونیستی برافراشته ‌شد. بی‌شک اولین پیامدهای حضور رژیم صهیونیستی در میان مسلمانان کرد، متوجه مردم کردستان عراق است که زمینه نسل‌کشی آنها را صهیونیست‌ها فراهم می‌کنند؛ موضوعی که اکنون در میانمار دیده می‌شود. سودان امروز، تصویر فردای کردستان است اگر اجازه حضور صهیونیست‌ها داده شود.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید