بازگشت تروریسم به خانه/ با تکفیری های اروپائی چه خواهند کرد؟

محمدحسین محمدی اصل، کارشناس غرب آسیا
اندیشکده روابط بین الملل: این روزها شرایط امنیت کشورهای اروپایی جالب به نظر نمی آید .  کشورهای اروپایی درگیر جدال با بحرانی هستند که خود مسبب آن بوده اند و طی گذر زمان شاهد بازگشت این بحران به کشورهایشان هستند .
حمایت های مالی و سیاسی اروپا از داعش خود زمینه ساز تقویت و دوام هرچه بیشتر آن در سرزمین های مورد تصرف تروریسم بوده است .
اما ماجرا این است که بخش قابل توجهی از نیروهای داعشی از اروپا وارد این سازمان شده اند ودر شرایطی که داعش رو به افول است بخش عظیمی ازمجاهدین تروریست سعی بر بازگشت به کشور های خود دارند .
مسئله اینجاست که دراندیشه تکفیری مبنا این است که جهاد تمامی ندارد و هرجا مصادیق کفر هست جهاد نیز باید باشد و این اروپاست که در نگاه تکفیری ها به عنوان سرزمین کفر نگریسته میشود و این خود یعنی شکاف امنیتی .
به عنوان مثال دولت آلمان برای پیشگیری از تروریسم سازمان یافته در خاک خود اقدام به ایجاد سیستم های شناسایی چهره در کشور خورد کرده است یا انگلیسی ها تدابیر ویژه امنیتی در کنترل مسلمان تدارک دیده اند یا در فرانسه شاهد شکل گیری یک فضای مرعوب از مسلمانان و سیستم های واکنش ضد ترویسم هستیم . اما ایا چاره ای هست ؟؟؟
سئوال اصلی را باید اینگونه مطرح کرد که اگر تکفیری ها به کشور های خود نذیر آلمان فرانسه انگلیس برگردند ایا سکوت میکنند؟؟ هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد پدیده ای که دولت های اروپایی با آن دست به گریبان هستند مبحث بازگشت تروریسم خانگی و شکل گیری هسته های ضربه زن به امنیت ملی این کشور هاست .
بازگشت تروریسم به اروپا مقوله ایست که در دوسال آینده منجر به شکل گیری بحران امنیتی گسترده در دولت های حامی تروریسم خواهد شد به گونه ای که دیگر شاهد انفجار و حملات تروریستی پراکنده با تلفات کم در خیابان های پاریس یا مکزیک نیستیم بلکه هسته های تاثیر گذار تروریسم جوامعه اروپایی را به محاق میبرند و آنجاست که تبعات سالها پرورش تروریسم در کشورهای منطقه این بار متوجه واتیکان و دولت مردان سودمندگرای غربی خواهد شد با این تفاوت که چشم آبی ها کمربند های انفجاری را منفجر میکنند .

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید