ایران و همه پرسی کردستان

سید عبدالمجید زواری

اندیشکده روابط بین الملل: با نزدیک شدن زمان زمان برگزاری همه پرسی استقلال کردستان، تکاپوی مخالفان و موافقان این اقدام به اوج خود رسیده است. سوال اصلی همه این کنشگران این است که پیامدهای این همه پرسی بر منافع آنها چیست و چه راهبردهایی را در مواجهه با سناریوهای مختلف این اقدام باید در پیش بگیرند.
جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نیست و با توجه به ابراز ناخرسندی مقامات ایران از این اقدام، سوال اصلی این است که در زمان باقیمانده چه راهکاری را باید در پیش گرفت؟
به طور کلی یکی از بهترین اقدام در این مدت دو هفته ای اطلاع رسانی در مورد پیامدهای استقلال کردستان است که با توجه به مخالفت تمامی همسایگان این اقلیم و همچنین دولت مرکزی عراق، می تواند زمینه تحریم همه جانبه سیاسی و اقتصادی کردستان را فراهم آورد. بدین ترتیب با این تحریم ها تمامی دستاوردهای اقتصادی و سیاسی حاصل از خودمختاری کردستان در سالهای گذشته از بین می رود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که این اظهار نظرها نباید به صورت رسمی انجام شود و نباید با موضع گیری های تند، فرصت های تعامل و گفتگو را از دست داد.
پس از انجام رای گیری هم با فرض رای به استقلال، هم نباید مستقیما وارد تقابل با کردها شد و بار اصلی این اقدام در درجه نخست بر عهده دولت مرکزی عراق است و حتی الامکان با استفاده از ساز و کارهایی همچون عدم پذیرش این رای از سوی پارلمان و یا موضع گیری مقامات و شخصیت های سیاسی، باید در جهت کند شدن و یا توقف این روند گام برداشت.
در مرحله بعد کاهش سطح روابط و همکاری های چند جانبه همسایگان کردستان، زمینه افزایش فشار، تحریم و منزوی ساختن اقلیم کردستان را فراهم می آورد. این نکته را هم باید در نظر داشت که به گفته خود بارزانی برگزاری رفراندوم به معنی جدایی کردستان در مقطع فعلی نیست و صرفاً آغازگر آن است . بنابراین چگونگی واکنش های کشورهای منطقه و مقامات داخلی عراق می تواند این کار را از همان نقطه شروع،  کند یا تسریع کند.
در صورت رای به استقلال، قطعا کردستان عراق به الگویی برای کردهای ایران و بقیه کشورهای منطقه بدل می شود و احتمالا شاهد افزایش تحرکات گروه های مسلحی همچون پژاک و حتی جریان های تکفیری مثل داعش در منطقه خواهیم بود. از این رو ضمن اطلاع رسانی و آگاه سازی افکار عمومی نسبت به نیات این گروه ها، حتی الامکان از هرگونه اقدام نسنجیده که زمینه تحریک و تهییج افکار عمومی را فراهم می کند باید خودداری کرد.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید